کد مطلب:95661 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

خطبه 164-آفرینش طاووس












[صفحه 420]

درباره آفرینش طاووس خداوند باری تعالی مخلوقات با جان و بی جان بسیاری آفریده كه برخی ساكن و آرام و برخی دیگر در حركتند و در هر حال گواه بر عظمت خلقت و قدرت آفرینش خداوند و شواهدی نیز برآنان اقامه فرمود كه خردها و اندیشه ها در برابر آنان به شگفت درآمد. و فریاد وحدانیت در گوشهایشان طنین افكن است. نمونه این شواهد پرندگانی هستند كه در شكافهای زمین و عمق دره های وسیع و برفراز كوههای بلند آشیان دارند و بالهای رنگین مختلف و متفاوت آنها چشمها را به تماشا می خواند ای پرندگان طوق فرمانبرداری از خدای تعالی را بر گردن دارند و در همان حال در فضای گسترده در پروازند. سپاس به درگاه خدا بجا می آورند.، زمانی كه برخی از پرندگان به علت سنگینی جثه قادر به پرواز نبودند. خدای تعالی مقرر داشت در سطح پائین تر به پرواز درآیند. برخی دیگر از پرندگان كه در عین قدرت سرشار از ظرافت و زیبایی هستند پرهایشان به رنگهائی درآمیخت.

[صفحه 420]

طاووس یكی از بهترین مرغان طاووس است كه در بهترین كیفیات خلق شده و با زیباترین رنگها آرایش شده است، دمی كشیده و افراشته دارد، پرهایش بگونه ای زیبا به هم پیوسته است و هر بار كه بسوی جفت خویش می رود پرهای رنگین او به طرزی با شكوه بلند و افراشته می شود تا جایی كه به صورت چتری سایه بان سرش می گردد. یا بسان بادبان كشتی گسترده می گردد. وقتی حركت می كند با پرهای رنگین خویش بر تماشاگران فخر می فروشد و در هنگام آمیزش با جفت خویش و بارور نمودن جفت نیروی بسیار دارد و تو می توانی این حقیقت را در حركات زیبای آنها به عین به بینی... برخی گفته اند جفت نر، هنگام نگاه به جفت خویش اشك به دیده می آورد و طاووس ماده همین اشك را به منقار برمی دارد و همین اشك باعث باروری او می شود. كه این واقعیت ندارد برخی دیگر نیز می گویند هم آغوشی طاووسهای نر و ماده از طریق چشیدن و نوشیدن اشك چشم است صحیح نیست. این بیان به همان شگفتی است كه در مورد كلاغها می گویند منقار در منقار یكدیگر می نهند. كه البته این مورد نیز صحت ندارد. سفیدی پرهای طاووس مانند مفتولهایی است كه حلقه های رنگینی مانند گردنبندهای طلا بر آن می درخشد مانند بوته های گ

ل كه بر زمین روئیدهاند و طراوت را با خود دارند با خرقه های رنگین یمانی یا زیورهای نگین آگین كه رنگ به رنگ می گردد در این حال می خرامد و بر بال و دمش می نگرد. از زیبایی جامه رنگینش می خندد و از دیدن زشتی پاهایش می گرید. بگونه ای كه گویی آشكارا فریادرسی می طلبد و از اندوه خویش می گرید. طاووس با همه زیبایی، پایش مانند پای خروس خاكی رنگ و زشت است. و از كنار ساق اش خار مانندی برآمده، در عین حال این برآمدگی تا فرورفتگی زیر شكم او برنگ سرمه ای و بسان حریر و دیباست و مانند آینه شفاف و صیقل یافته است... از دور به نظر می آید كه طاووسها چادری سیاه بر تن پوشیده اند... اما این سیاهی با خطی سبز رنگ به نازكی نوك قلم و سفیدی گل آمیخته طاووس از تمام رنگها بهره جسته و همین رنگها به او زیبایی و طراوت می بخشد طاووس به شكوفه ای می ماند كه از بارانهای بهاری طراوت بیشتری می یابد و مخصوصا بدست نقاش ازل جلوه یافته اند. گاهی كه پرهای آنها بریزد به درختان پاییز می مانند كه جامه از تن بركنده و برهنه شده اند. در این حال پرهای زیباتری به جای پرهای قبلی آن می روید پرهای تازه گاهی قرمز، گاهی سبز و زمانی زرد طلایی است. زمانی كه برگهای باریك

و موهای نازك بالهایش را می بینی به حیرت می افتی كه این چه مجموعه پرنقش شگفت آمیزیست كه عقول خردمندان در برابر آن دچار بهت می گردند هر چند كه هنرمند متفكر از این موجود زیبا بسیار سرمشق گرفته و از ظواهر زیبا آن تصویر برداشته اند اما به باطن آن هیچكس راه نیافته است. كجاست آن كسی كه به عظمت چنین آفریدگاری آگاه شود و یا حتی آنرا احساس و ادراك نماید، كجاست تفسیرگری كه این همه زیبایی و كیفیت شگفت را تفسیر كند و كدامین گوینده می تواند این زیبایی را در توصیف آورد. پس خداوندی كه این چنین خردها را مغلوب خویش می سازد پاك و منزه و عظیم و در خور ستایش است. آفریدگاری كه پای مورچه ها، مگسها، پشه ها و موجودات كوچكتر از آنها را نیز استوای می بخشیده و ماهیها و فیلها را آفریده و بر هر چه روح دمیده وعده گاه مرگ و نیستی را در پایان كار آنها قرار داده است. و این همه شگفتی تنها ذره ای از قدرت بی مثال خدای پاك و بی همتاست.

[صفحه 422]

درباره بهشت از همین خطبه: اگر بر آنچه برای شما باز گفته شد به خوبی نگاه كنید در می یابید كه لذتهای دنیا و مال و متاع دنیا فانی و خواهشها و تمایلات نفسانی بیهوده و باطل است پس از مظاهر دنیا و ظواهر چشم فریب آن چشم فرومی بندی و دل از هوسها برمی گیری بهشت پاداش اعمال نیك در دنیاست جائی كه آهنگ ملایم در هم ریختن برگهای سبز درختان و شاخه ها و برگهای درختان كه سر در هم فروبرده اند در ترنم است و ریشه های درختان در توده های مشك و عنبر پیچیده است و میوه های رنگارنگ چون مرواریدهای غلتان بر درختها آویخته و بی رنج و شكنج در اختیار شماست و شما هر لحظه اراده كنید می توانید بی رنج از آنها بهره بجوئید آنهایی به بهشت راه می یابند همواره مورد كرامتند. و عسلهای پاك و شربتهای شیرین بدست غلامان و حوریان پاك سرشت بر ایشان ارائه می گردد. اهل بهشت كسانی هستند كه پیوسته مورد بخشش و عطوفت الهی بوده اند و تو ای شنونده اگر دل خود را به خدا مشغول كنی خداوند با فضل و مهربانی شما را در روزمره راهیان بهشت قرار خواهد داد.


صفحه 420، 420، 422.